Vybírá si v jídle?

Úvodní stránkaVybírá si v jídle?
17.srpen 2015 od Dee v rubrikách Nové články, O dětech
štítky Česko, děti, Ženy
Každá máma svádí se svým potomkem často několikero bojů. My například často bojujeme o to; jestli si vzít klobouk, když venku je neúmorné vedro; jestli se půjde už spát, když se tomu menšímu právě ještě nechce; jestli půjdeme do vody, když zajímavější jsou zrovna kamínky nabřehu řeky a v poslední řadě; jestli bude mé dítě zrovna snídat, obědvat nebo večeřet to, co má zrovna na stole. Dříve to bylo s B. v jídle mnohem jednodušší, měla chuť na všechno- všechno mělo totiž novou chuť. Ale jak čas plyne a ona je větší, což se mi bohužel nedaří zastavit, je stále vybíravější v jídle. Už nechce ani to, co dřív bylo "tutovka". Pití nevyjímaje. Kolik hrnků a různých dětských lahví už jsme vyzkoušeli a ona je za pár dní stejně nechtěla. Dohání mě to k šílenství. Pátrala jsem tedy po tom, jak dítě motivovat k jídlu. Něco jsem již vyzkoušela, na jiné se teprve chystám. Snad vám tyto tipy pomohou.
Vybírá si v jídle?

Dejte dítěti na výběr

Vždy než budete servírovat něco dobrého pro svou ratolest, zkuste se jí zeptat, co by raději. Rohlík nebo housku, těstoviny nebo rýži, rybíz nebo raději hroznové víno. Spíše se pak trefíte do toho, na co by mělo chuť.

Ujistěte se, že má hlad

Docela dlouho jsem se snažila o to, aby má dcera snídala společně s námi než mi došlo, že naše snídaně je třeba jen necelou hodinku po tom, kdy ona právě dopila svou láhev mléka. Prostě ještě tak brzy neměla hlad. Teď se v klidu nasnídám a jí připravuji něco dobrého až třeba dvě hodinky po tom, co měla mléko.

Nepřehánějte to s velkým výběrem

Jakmile dáte před vybíravé dítě příliš mnoho věcí, do každé jen ďoubne a dohromady nic z toho. Každé jídlo by mělo obsahovat nejvíce tak tři složky (např. maso, brambory, zelenina).

Nezapomeňte alespoň jednu věc, kterou má rád

I když je vaše dítě vybíravé, jistě jsou takové potraviny, které ve většině případů neodmítne. U nás jsou to například rajčata, hrášek, kukuřice, mrkev. Mějte to na paměti a pokuste se je vždy nějakým způsobem zařadit do jídla, třeba jako přílohu nebo salát nebo je přidat  v polévky.

Dovolte, aby vám pomáhalo při vaření

Je jasné, že batole nebo předškolák vám ještě s obtížnější přípravou jídla nepomůže, ale dokáže už např. oloupat salát, zamíchat těsto či omýt nějakou zeleninu nebo ovoce. Jistě pro něj vždy nějakou tu práce najdete a věřte, že mu potom bude i lépe chutnat, když na jídle bude mít svůj podíl.

Nedělejte kompromisy

V tomto případě se odehrává asi nejčastější chyba všech rodičů, i má. Jakmile B. nechce jíst, začnu se bát, že bude mít hlad a bude nesvá. Nakonec jí pod tíhou zodpovědnosti dávám jinou a jinou variantu snídaně, oběda, svačiny ... Je to k zbláznění. Postupně vytahám, co se dá, jen aby si něco dala. Nedělejte to! Připravte jídlo a pokud jej vaše dítě nechce, nenuťte ho a nechte ho být. Možná bude hladové a rozmrzelé, ale věřte, že později si jídlo rádo dá. Možná nakonec nepohrdne ani méně zajímavou svačinkou a příště si lépe promyslí, zda se mu odložit snídani vyplatí. S chutí tedy do toho. A nezapomeňte, že i z jídla se dá udělat hra. Na internetu najdete spoustu nápadů, jak z kombinací různých potravin připravit pro děti např. tučňáčky, berušky, hlavy různých příšerek, loďky nebo domečky. Nakonec si společně určitě pochutnáte.
Dee Autor Dee