Všeználek Google dal světu informace a také nová slova

Úvodní stránkaVšeználek Google dal světu informace a také nová slova
21.leden 2015 od Radush v rubrikách GigaTech, Nové články
štítky IT, PC
Zřejmě každý, kdo alespoň v omezené míře používá počítač, se někdy setkal s nejpoužívanějším vyhledávačem Google, který se bez přehánění stal světovým fenoménem. Nevíte – li si rady s odpovědí na některou otázku, hledáte – li nějaký kontakt nebo se jen s přáteli třeba sázíte u piva, často se stane, že veškeré tápání jednoduše utnete slovy: „Jdu to (vy)googlovat“. Přestože toto slovo Word v textu právě teď podtrhl jako neznámé nebo chybné, v roce 2006 se sloveso objevilo v Oxford English Dictionary. A mezi lidmi již „googlování“ zdomácnělo natolik, že nad jeho použitím se již takřka nikdo nepozastavuje. Ani čeština nezůstala pozadu a název Google skloňuje podle vzoru hrad. Kde se ale Google vzal? A jak se mu podařilo nabýt takového významu? Pojďme se tomuhle „všeználkovi“ podívat na zoubek. U zrodu této společnosti v roce 1998 stáli dva studenti Stanfordské univerzity Larry Page a Sergey Brin. Ti se seznámili již o tři roky dříve a dohromady vytvořili vyhledávač BackRub, který pomocí různých odkazů určoval důležitost jednotlivých webových stránek. Projekt následně přejmenovali právě na Google. K výběru tohoto jména je inspirovalo slovo „googol“, které označuje číslo jedna následované sto nulami. Chtěli tím vysvětlit, že jimi vyvinutý vyhledávací mechanismus umožní poskytnutí velkého množství relevantních informací. Definitivní završení vzniku společnosti Google Inc. pomohl realizovat Andy Bechtolsheim, který vypsal pro novou firmu šek na 100 000 dolarů. Poprvé byly akcie Googlu obchodovány na americké burze v roce 2004 a ve stejném roce se ředitelství přestěhovalo do Sillicon Valley v americké Kalifornii, kde, jak jsme si již mohli pomalu zvyknout, sídlí velká část nejúspěšnějších firem, jež se zabývají informačními technologiemi. V dubnu téhož roku byla spuštěna služba Gmail, která poskytuje uživatelům emailovou schránku, jejíž kapacita byla postupně navyšována a v současné době dosahuje 15 GB. Rok 2004 byl stěžejní také v tom, že došlo ke zprovoznění Mapy Google a Google Earth. Kromě detailních snímků ulic mnoha měst, zde naleznete i informace potřebné k navigaci a také údaje o dopravní situaci. Díky Earth lze prostřednictvím obrazovky prozkoumat i přírodní krajinu.
ukázka Google Earth
Již o dva roky později v roce 2006 byl Google vyhlášen v ekonomickém deníku Financial Times nejcennější značkou světa. Rozmach společnost potvrdila zakoupením webu YouTube, jehož pomocí lze sdílet a sledovat videa. Vize Googlu šly však ještě mnohem dále, když byl v následujícím roce představen Android, který vdechl duši mnoha chytrým telefonům. Tímto krokem však také spustil celou řadu sporů zejména se společností Apple, z nichž mnohé skončily před soudem. Mezi nejnovější projekty datované do roku 2011 patří Google+, který má sloužit jako internetová sociální síť. Svou podstatou se profiluje jako přímý konkurent hlavně síti Facebook a také Twitter. Od roku 2012 Google rovněž spravuje datové uložiště Drive (česky Google Disk). Spokojíte – li se s nabídkou 15 GB (napříč všemi službami – Gmail, Google+, atd.), nevytáhnete ze své peněženky ani korunu. Za 2 dolary měsíčně můžete tuto kapacitu navýšit až na 100 GB. Aktuální ceník naleznete zde. Ani tady však celkový výčet všech služeb, které Google poskytuje, nekončí a v útrobách firmy se jistě již v tuto chvíli vyvíjejí další novinky, na které se v budoucnu můžeme těšit. V současné době v čele společnosti stojí opět původní zakladatel Larry Page, který tuto funkci zastává od roku 2011. Vystřídal tak po deseti letech Erica Schmitda, pod jehož vedení dosáhl Google největšího rozmachu. Sergej Brin dnes řídí zvláštní projekty. V České republice je společnost oficiálně zastoupena od roku 2006. Pobočku řídí Tania le Moigne. Zatímco ve světě je pro uživatele vyhledávač Google většinou jedničkou, v našich kotlinách mu na záda dýchá vyhledávač Seznam.cz. V roce 2012 podle údajů společnosti Effectix.com tvořil následující podíl zdrojů návštěvnosti z vyhledávačů – výsledky z porovnání dle metodiky Google Analytics se pohybovaly na údajích: 53 % pro Google a 37% pro Seznam. Podle zdrojů návštěvnosti z vyhledávačů včetně relevantních zdrojů u Seznamu se tyto statistiky liší – 49 % pro Google a 42 % pro Seznam.cz Dle informací Nielsen/NetRatings pomůže Google vyhledat denně přes dvě miliardy dotazů, což tvoří necelých 50 % dotazů vůbec. Není tak proto divu, že se stal mnohdy nepostradatelným pomocníkem a rádcem pro lidi po celém světě.
Radush Autor Radush