Strečink

30.duben 2015 od Magda v rubrikách Hobby a zahrada, Nové články
štítky Běhání, Sport, Životní styl

Jak správně protáhnout svaly před tím, než jdete cvičit

Letní sezóna se blíží mílovými kroky a je to právě vidina horkých dní strávených někde u vody, co nutí stále více lidí nazout kecky a vyrazit někam za sportem. Možná jste i vy zapřemýšleli o své fyzické kondici, která přes zimu dostala hodně zabrat, a dospěli jste k názoru, že je ten nejvyšší čas zatočit s přebytečnými kily. Což o to, nadchnout se do nějakého sportu – ať už je to běh, jízda na kole, plavání či návštěva posilovny – nepředstavuje nijak zvlášť složitý úkol a vrhnout se do toho po hlavě zvládne většina z vás. Na co ale skoro všichni zapomínáte, je správné protažení svalů před samotným cvičením.

Proč je protažení tak důležité?

Není to jen zlepšení výkonnosti a šetrnost k tělu, ale především i prevence proti zranění – tyto a další důvody dokazují, proč je protažení svalů před sportováním tak důležité. Pustit se ihned do větší fyzické zátěže není dobrý nápad, neboť je třeba organismus na aktivitu připravit, rozehřát tělo a pořádně prokrvit svaly a citlivé šlachy. Díky dnešnímu článku nebudete dělat chybu – poradíme vám, jak k protažení svalů správně přistupovat!
  • Zahřátí v podobě kardio cvičení
Ještě než se vrhnete na samotné protahování, měli byste své tělo zahřát. Ideální volbou jsou v tomto případě jakékoli aerobní cviky – skákání přes švihadlo, jízda na rotopedu, běh na pásu a další. Doba, které zahřívání těla věnujete je individuální, věnujte si tolik času, kolik potřebujete a uznáte za vhodné.
  • Strečink
Pokud svaly před cvičením neprotáhnete, nebudou moci správně pracovat – snížíte svou výkonnost, zkomplikujete provádění cviku a upíšete se k bolestivé regeneraci. Pro protažení se doporučuje strečink – statický a dynamický. Zatímco statický strečink spočívá v provádění pomalých, plynulých pohybů kdy se soustředíte na výdrž v krajní poloze, dynamický strečink je zaměřen na zvýšení rozsahu pohybu až za krajní polohu.

Při protahování nezapomeňte, že…

…protahování v žádném případě nesmí bolet. Jakmile při provádění cviku ucítíte bolest, zastavte se ve svém cviku a nezacházejte dále. … musíte myslet na pravidelné dýchání. Nesnažte se zadržovat dech při vypětí. …záleží jen na vás, kolik času a v jaké rychlosti se budete protažení věnovat. Nejste na závodech v tom, kdo se protáhne lépe či rychleji. Jeďte si podle vlastního režimu.
Magda Autor Magda