Seriál vybavení automobilů – díl 9.: Sledování mrtvého úhlu, kontrola při předjíždění a provoz za vozem

Úvodní stránkaSeriál vybavení automobilů – díl 9.: Sledování mrtvého úhlu, kontrola při předjíždění a provoz za vozem
17.listopad 2015 od Magda v rubrikách Auto-Moto
štítky Auto
V dnešním díle seriálu o vybavení automobilů se opět vrátíme k technologiím, které byly již předmětem detailního představení v minulých článcích. Jedná se o senzory v automobilech, které sledují provoz a dokáží řidiče upozornit na to, co možná nevidí a snižují tak riziko vzniku dopravní nehody. Ačkoliv už jsme si v našem seriálu představily několik systémů čidel a senzorů, ještě stále to není vše. Dnes se zaměříme na další 3 systémy. Konkrétně se bude jednat o systémy sledování mrtvého úhlu, kontroly při předjíždění a čidla pro sledování provozu za vozem.

Sledování mrtvého úhlu

Mrtvý úhel najdeme na každém automobilu. Toto označení je obecně využívané pro situace, kdy ze svého vozu nevidíte automobil, který vás předjíždí ani ve zpětném zrcátku, ani v bočním okénku. Na pohled z bočního okénka je ještě daleko a ze zrcátka už auto mohlo zmizet. I tyto případy jsou častým důvodem pro dopravní nehodu a systémy čidel jim dokáží předejít a upozornit vás. Senzory hlídají vzdálenost 5 metrů za vozidlem a také 3,5 metru od levého boku vozu. Pokud by se v těchto prostorách nacházelo jiné vozidlo a vy byste chtěli vjet do jeho pruhu, okamžitě se aktivuje světelné a zvukové znamení. Světelné znamení se může zobrazit na palubním počítači nebo přímo ve zpětném zrcátku.

Kontrola při předjíždění

Systémy kontroly při předjíždění využívají podobné funkce čidel, jako v případě kontroly mrtvého úhlu. Určitý rozdíl ve funkčnosti ale najdeme i mezi těmito dvěma systémy. Především ve snímání provozu za vaším vozidlem. Zatímco sledování mrtvého úhlu je jen na krátkou vzdálenost, systémy kontroly při předjíždění monitorují provoz za vaším vozidlem až do dálky 70 metrů. V případě zapnutí změny směru jízdy se vám v případě, že v daném směru bude jiný vůz, rozsvítí se v zrcátku malý symbol.

Kontrola provozu za vozem

Kontrola provozu za vozem je nejvíce využívána především v situacích, kdy potřebujete vyjet z parkoviště za pomocí couvání a auta nebo jiné překážky vám brání ve výhledu na vozovku a provoz na ní. Při couvání je aktivován radar, který snímá prostor za autem a z boků až v rozsahu 20 metrů. Na blížící se automobil nebo jinou překážku systém upozorní zvukovým signálem a na ohrožené straně se rozsvítí ikona na parkovací kameře.

Další téma – inteligentní světlomety

Doba, kdy jste mohli jen natáčet svá světla v pohybu nahoru a dolů už je minulostí. V současnosti se světla dokáží nastavovat při průjezdu zatáčkou, jinak se chovají v obytné zóně, jinak v noci a ve dne a jinak v nepříznivém počasí. Jak se světla chovají v určitých podmínkách, si detailně rozebereme v příštím článku.
Magda Autor Magda