Seriál vybavení automobilů – díl 10.: Inteligentní světlomety

Úvodní stránkaSeriál vybavení automobilů – díl 10.: Inteligentní světlomety
22.listopad 2015 od Magda v rubrikách Auto-Moto, Nové články
štítky Auto, Zdraví
I světlomety na současných automobilech mohou mít funkce, které napomáhají k bezpečnější jízdě. Nejenže se neustále vyvíjí nové technologie žárovek a diod, které mají za úkol lépe osvítit vozovku před automobilem a zároveň neoslňovat protijedoucí automobily, ale světla dokáží také sama reagovat na některé jízdní situace. Jak se mohou chovat moderní světlomety, na to se v dnešním díle vybavení aut zaměříme detailněji.

Přisvícení do zatáček

Moderní světlomety nesvítí celou dobu do jednoho místa, ale při různých jízdních situacích se chovají tak, aby co nejlépe osvětlily vozovku. Například při zatáčení. Při zatáčce doleva se mohou světlomety natočit až do úhlu 15°, aby lépe osvětlily samotnou zatáčku. Tato funkce je aktivována rychlostí a úhlem natočení kol. Při odbočování na křižovatce se společně s aktivací blinkrů zapne také systém, který osvětlí prostor vpravo nebo vlevo v úhlu 90°. Mnohem lépe tak uvidíte, co se děje za rohem a nic vás nepřekvapí.

Přizpůsobení světel podle místa

Jízda na dálnici, ve městě nebo přímo v obytné zóně. V každém tomto místě je zapotřebí, aby světla svítila trochu jinak a světelný komfort byl maximální. U dálnice je zapotřebí vidět co nejdále dopředu a to i v případě, že nemáte zapnutá dálková světla. Proto světla v režimu dálnice prodlužují a zjasňují světelný kužel do delších vzdáleností, aniž by docházelo k oslnění ostatních řidičů. U světel ve městě je světelný kužel naopak rozšířen a snížen. Tato světla jsou aktivována rychlostí vozidla a zaznamenáním pouličního osvětlení. Světla v obytné zóně počítají se zvýšeným nebezpečím a tak ještě rozšiřují světelný kužel o dalších 8° vlevo i vpravo. Ani světla určená na okresní silnici nejsou stejná, jako běžná potkávací světla. Jsou širší a jasnější s dosahem až 70 metrů.

Další funkce světlometů

Světlomety se mohou přizpůsobovat jakékoliv jízdní situaci, tedy i nepříznivému počasí. V případě nepříznivého počasí, zejména tedy deště jsou světla intenzivnější a lépe prosvítí i hustý déšť. Aktivace světel zhoršeného počasí se provádí automaticky – signál k zapnutí vydá senzor na čelním skle nebo se zapojí světla automaticky při zapnutí stěračů. Dále se mohou světla automaticky přepínat z dálkových na potkávací. V momentě, kdy senzor zaznamená na silnici jiné účastníky provozu, budou světla z dálkových přepnuta na potkávací. Automobil pak sám přepne světla zpět na dálková.

Další téma – parkovací asistent

Velkou pomocí zejména pro řidiče ve městech může být parkovací asistent. Parkovací asistent může mít rozdílné podoby a funkce. Některé druhy vám budou jen dávat zvukové signály o vzdálenosti, jiné budou dokonce navigovat, jak máte do daného místa zaparkovat a ty nejvýkonnější dokonce do místa zajedou zcela bez vaší pomoci.
Magda Autor Magda