S CrossFitem za poznáním vlastních možností

Úvodní stránkaS CrossFitem za poznáním vlastních možností
CrossFit – cizokrajně znějící slovíčko, o jehož existenci sice drtivá většina lidí alespoň okrajově zaslechla, ovšem o jeho bližší definici se skutečně zajímá jen málokdo z nich. Pod tímto pojmem se skrývá speciální kondiční a silové cvičení, jehož největším cílem je rozvíjet fyzickou kondici. Tento druh cvičení je navržený tak, aby se mu mohl věnovat prakticky kdokoli, kdo o to projeví zájem – a to jak muži, tak i ženy nejrůznější věkové kategorie. Znáte-li klasické kruhové tréninky na různých stanovištích, na kterých se posilují konkrétní partie těla, pak věřte, že CrossFit je zdokonalenou formou tohoto cvičení s jediným rozdílem: posiluje tělo jako celek, zlepšuje fyzičku a zpevňuje postavu.

Cvičení, bez nutnosti používání strojů a nářadí

Největší předností CrossFitu je skutečnost, že při něm cvičíte jen sami se sebou – jinými slovy s vlastní váhou. Nemusíte tak používat stroje či jiné pomůcky, neboť v tomto druhu cvičení nejvíce převažují cviky se zátěží vlastního těla. Ať už to jsou klasické kliky, všemu známé angličáky, neoblíbené, leč účinné sedy lehy. Výjimkou ovšem není ani použití například činek, medicimbálů, švihadel či kettlebelly. Tyto pomůcky vás ve cvičení a pocitu ze sebe sama posunou zase o krok dál.

Co můžete od CrossFitu očekávat?

U CrossFitu je důležité střídat jednotlivé cviky a fitness režim tak, aby si na něho tělo nestihlo zvyknout a adaptovat se na zátěž. U tohoto stylu cvičení rozhodně nejde o posílení jedné části těla, jako je tomu například u posilování – cílem je vyváženě rozvíjet základní fyzické domény: přesnost, hbitost, koordinaci, pružnost, výdrž, sílu, výbušnost, rovnováhu, rychlost a pružnost. Díky tomu vás čekají vícekloubové cviky prováděné s vysokou intenzitou. Zajímavostí je, že všechny tyto cviky vychází z přirozených pohybů lidského těla – proto mají mnozí pocit, že je cvičení jednoduché, ale není tomu tak.

Pro koho je CrossFit vhodný?

Jak již bylo řečeno v úvodu – CrossFitu se mohou věnovat nejen muži, ale i ženy, neboť je tohle cvičení uzpůsobeno tak, aby každému jedinci umožnilo dosáhnout na hranici svých možností a postupem času se zlepšovat a posouvat kupředu. Cviky se nastavují dle individuálních možností každého cvičence tak, aby je byl schopen zvládnout a aby mu cvičení přineslo nejen potřebnou sílu, ale i pružnost, vytrvalost či rovnováhu.

Co je pro cvičení CrossFit potřeba

V první řadě je nejdůležitější vůbec začít. Ačkoli se mnohým z vás může zdát cvičení CrossFit jako hračka, která není náročná a v podstatě jde jen o opakování jedněch a těch samých cviků, pravda je úplně někde jinde. U CrossFitu se pořádně zapotíte, často si sáhnete až na dno svých možností a nejedenkrát budete mít touhu s tím seknout. Je to náročné, je to dřina, často stříká pot a sužuje vás bolest – ovšem stojí to za to!
Magda Autor Magda