Máte doma otesánka?

Úvodní stránkaMáte doma otesánka?
24.květen 2018 od Dee v rubrikách O dětech, Sport, Zdraví
štítky rodiče, děti, Hubnutí

Kojenecké faldíky ještě neříkají nic o tom, jakou postavu bude mít váš potomek, až bude starší, ale je pravdu, že pokud faldíky ne a ne zmizet, měli bychom se nad tím zamyslet. Odborníci tvrdí, že každé sedmé dítě v České republice trpí nadváhou

Ne nadarmo se ještě nedávno řešila na školách vyšší dotace tělesné výchovy. Naše děti by se prostě měly víc hýbat. Pamatuji si, že ještě my jsme jako malí běhali od rána do večera s kamarády venku. Dneska je to jiné. Častěji je lákají počítačové hry nebo televize. 

A v jakém věku bychom měli se stravou pro naše děti zpozornět?

Zhruba v půl roce nastává čas příkrmů, a právě tady bychom si měli dávat pozor na to, abychom děti nepřekrmovali. Nemluvě o tom, co by měly takové porce vlastně obsahovat. Do prvního roku by se jídla dětem neměla solit, sladit ani kořenit; do druhého roku by batolata neměla dostat žádné sladkosti. 

Jak na zdravý jídelníček?

Ono se to snadno píše, ale z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že to až tak jednoduché není, ostatně jak to tak už s dětmi povětšinou bývá. Já svou dceru doma “trápím” zdravým jídelníčkem a ona pak u babičky a dědy i přes mé zákazy stejně mlsá.

Myslím, že velmi důležité je být dětem dobrým vzorem. Tak jako vás vidí sportovat nebo si číst, a má to na ně svůj vliv, měly by vás vidět i zdravě jíst. Sama se jako maminka snažím, aby často na stole bylo ovoce nebo zelenina, v misce ořechy a šuplík se sladkostmi smí B. otevřít jen, když se nás předem zeptá. Nic jí nezakazujeme, jen se snažíme její stravování hlídat. A na co se zaměřit? 

Nezapomínejte na snídani!

I přesto, že je ráno málo času a jíst bude váš potomek později ve školce nebo škole, měl by se alespoň trochu doma nasnídat. Tělo potřebuje energii pro dobrý start do nového dne, a to se týká nejen dětí, ale i dospělých. Co dětem nabídnout?

Zkuste: 

  • Bílý jogurt s nakrájeným ovocem
  • Cereálie (ideálně neslazené) s mlékem
  • Celozrnné pečivo s lučinou a čerstvou zeleninou
  • Jablko nebo hrušku, pár kostiček sýra a hrstku mandlí nebo ořechů
  • Koktejl z čerstvého ovoce a mléka nebo jogurtu
  • Opečený toustový chleba s volským okem
  • Ovesnou kaši s mlékem a ovocem nebo semínky

Co se jídla týče, neměli byste zapomínat ani na svačinky. Oběd mají děti ve školce nebo škole a večeři nemusí mít děti pokaždé teplou a s masem, vhodné jsou i saláty, ryby nebo luštěniny. 

Máme doma otesánka.

Pokud se již nacházíte v situaci, kdy máte doma dítě s nadváhou nebo dokonce obézní, ZAPOMEŇTE NA DIETY! Ty by mohly vašim dětem spíš ublížit a hlavně by mohly zapříčinit jejich nedostatečný růst.

Začněte raději omezováním sladkostí i sladkých nápojů! Vhodným nápojem může být voda, slabý ovocný čaj nebo ředěná ovocná šťáva. Jakmile naučíte vaše děti na sladké odměny, těžko je to budete později odnaučovat. 

Děti, které trpí nadváhou mají v pozdějším věku potíže s vysokým krevním tlakem nebo cukrovkou. 

U dospělého člověka může nadváha způsobovat navíc vybočení páteře, problémy s koleny nebo kyčlemi, zatížení funkce plic i srdce. 

Nezapomínejte na pohyb

Je čas jara, blíží se léto- vyrážejte s dětmi na výlety na kole nebo i pěšky, choďte s nimi plavat nebo si trochu zaběhat. Děti školou povinné by mohly již navštěvovat nějaký sportovní kroužek, který je bude bavit. Buďte jim příkladem a zkuste je nenásilně motivovat tím, co děláte vy. Právě to je ta nejlepší cesta, jak jim ukázat, že SPORT NENÍ NUDA.

 

Dee Autor Dee