Maminky, chce se Vám často přes den spát?

Úvodní stránkaMaminky, chce se Vám často přes den spát?
29.květen 2018 od Dee v rubrikách O dětech
štítky děti, rodiče, mateřství, spánek

Poslední dobou to je se mnou těžký. Teda myslím hlavně ráno, protože i když už dávno chodím po bytě, mám vyčištěné zuby nebo jsem dokonce už zvládla i pár odpovědí, STÁLE SPÍM. 

Jsem hrozná. Mám snad "nejpomalejší rozjezd pod sluncem", ale nemůžu si pomoct. Od té doby, co máme naši druhou dceru, která na rozdíl od té první ráda pofňukává v noci, se moc nevyspím. Vlastně už ani nevím, kdy jsem spala déle než pět hodin. Ono to teda není nic tak hrozného spát pět hodin, ale když vás mezitím pokaždé někdo tak dvakrát, třikrát vzbudí, moc vás to netěší. 

Jednoduše řečeno, chce to se pořádně vyspat! V jiném případě se můžete dostat i do stavu tzv. spánkové deprivace a je dokázáno, že deficit spánku má negativní dopad na fyzické i duševní zdraví, což si samozřejmě nepřejeme. Proto se tomu zkoušejte co nejvíce vyhnout, ona totiž hodně nepříjemná maminka naplněná pocity strachu, nepřátelství nebo hněvu jaksi kazí rodinné prostředí. Je to totiž právě maminka, která vytváří teplo rodinného krbu. 

Co tedy dělat, abyste tělu dopřáli alespoň chvilku odpočinku? 

Zdřímněte si s ním

“Kdykoliv vám miminko usne, jděte si taky lehnout!” U prvního dítěte jsem to nedodržovala, ale teď jsem ráda za každou chvilku spánku navíc. I krátký šlofík vás může povzbudit. Doporučovaná délka odpoledního spánku je asi 30 minut a je potvrzeno, že má na vaše tělo blahodárný vliv. Když budete potřebu spánku potlačovat, dostanete se bohužel velice brzy do stavu, kdy vás vytočí už kdeco. 

Otevřete okno

Během spánku by se měl člověk alespoň jednou dostat do fáze delta- právě v tento moment totiž hluboce odpočíváte a vaše tělo zatím zdolává různé infekce a hojí jizvy. Abyste spánek prohloubili, pomůže vám vyvětraný prostor, teplé mléko s medem, kakao nebo koupel s mateřídouškou, heřmánkem či chmelem. 

Buďte v klidu

Správně byste minimálně 4 hodiny před usnutím neměli cvičit ani nedělat žádný velký úklid, což mi přijde jako větší výzva než to cvičení, protože když už je doma konečně klid a maminka se rozhlédne, tak se prostě MUSÍ UKLIDIT. Ne opravdu, pokud se chcete vydatně vyspat, ukliďte si klidně až ráno, však ono to počká. V případě, že vyrazíte někam s přáteli a pijete alkohol, hodně jej zapíjejte vodou. Bylo prokázáno, že alkohol zkracuje REM fázi (v této fázi spánku se nám zdají sny), takže se pak ráno můžete cítit spíš unavení než odpočatí. 

Hlídejte si, co jíte

Víte, které potraviny prohlubují únavu a zvyšují pocit ospalosti? Jsou to jednoduché sacharidy, mléčné výrobky nebo tučná jídla- ty vám k spánku pomohou. Pokud však budete v noci spíše bdít, jezte spíše bílkoviny a složité sacharidy (celozrnné výrobky, těstoviny, rýže). Kávu si dopřejte spíše dopoledne nebo po obědě, později už by vám mohla pokazit usínání. Rozhodně se však snažte vyhnout energetickým nápojům- ve větším množství mohou způsobovat třes, bušení srdce, bolest hlavy nebo nervozitu. 

Tatínek pomůže

Pokud se cítíte už opravdu vyčerpaná, požádejte tatínka, aby to pro tentokrát vzal v noci za vás. Jděte si lehnout do jiné místnosti nebo třeba odjeďte s kamarádkou na noc někam do penzionu a užijte si nepřerušovaný spánek. Jedna noc dokáže bezpečně zahnat spánkovou deprivaci a vy budete moci opět fungovat. 

Myslete na sebe a naučte se "vypnout"

Strach o miminko vás v noci budí ze spaní? Stresuje vás, jak podvědomě očekáváte, že se miminko probudí? Nedaří se vám po probuzení už znovu usnout? Jestliže se takto budíte s nějakou nutkavou myšlenkou, zkuste si ji napsat na papír. Odborníci tvrdí, že se tím uklidníte a myšlenku snáze dokážete opustit. 

Závěrem už jen poslední rada: přes den nezapomínejte ani na sebe. Domluvte si hlídání a vyražte do přírody nebo do postele, ať naberete znovu sílu a větší chuť si miminko užívat.

Dee Autor Dee