Jak zpevnit oslabené koleno?

Úvodní stránkaJak zpevnit oslabené koleno?
19.říjen 2015 od Magda v rubrikách Nové články, Sport, Zdraví
štítky Sport, Zdraví
Kolena jsou bezpochyby kloubem, u kterého dochází k nejčastějším zraněním. Jejich součástí je totiž velké množství úponů a šlach, které mají za úkol v první řadě posílit pevnost celého kloubu a v druhé řadě také vyživovat kloub potřebnými látkami a chránit jej před opotřebením. Svalové zranění se v koleni stane velmi snadno – natržení vazů, menisku, naštípnutí svalů nebo jen jejich naražení vyžaduje ubrat zátěž a rehabilitovat. Už při pár týdnech snížené zátěže na koleno ale dochází k jeho oslabení a oslabené koleno je ještě náchylnější ke zranění. Jak kolena správně a co nejrychleji posílit?

Zaměřte se na kolenní svaly

Když dochází ke snížení zátěže na koleno po dobu několika dnů a týdnů, překvapivě dochází k oslabení šlach a vazů v koleni jen minimálně. Velmi rychle ale oslabují svaly stehenní. Právě stehenní svaly mají na pevnost kolene výrazný vliv. Pokud cítíte, že pevnost kolena není největší, je to způsobeno ochablými stehenními svaly, nikoliv vazy a šlachami přímo v kolenním kloubu. Jestliže chcete posílit koleno, musíte začít posilovat stehenní svaly.

Začněte s tím, co je kolenu příjemné

Rozhodně ale není správnou variantou začínat posilovat bezhlavě a od prvního dne v maximální intenzitě. U posílení kolen a stehen by se měly provádět postupné kroky. V opačném případě může být posilování více škodlivé než užitečné. Začínat byste měli s posilováním a pohybem, které jsou kolenům příjemné. Na začátek tedy doporučujeme plavání. Alespoň 2x týdně po dobu 14-ti dnů.

Plynule na kolo

Dalo by se říci, že plaváním jste si připravili kolena a stehna do provozní teploty a můžete začít se zátěží. Nyní je zapotřebí opět začít nabírat svalovou hmotu a pracovat na její posílení. Ideálním cvikem je jízda na kole. Nejlépe každý den několik kilometrů, aby byla stehna v pravidelné zátěži a postupně prodlužovat vzdálenosti. V zimním období místo kola samozřejmě můžete využít rotopedy nebo zajít na spinning.

Dřepy a běh

Po posílení kolene jízdou na kole můžete přecházet k ještě namáhavějším cvikům pro kolena stehna. Mezi nejúčinnější metody posílení celého stehenního svalu se řadí klasické dřepy. Pokud vám nebude stačit na posilování vaše vlastní váha, můžete si na pas připevnit i závaží. Záleží pouze na vás. Když už bude stehenní sval dostatečně posílený, přichází čas na jeho vytvarování. A vytvarování svalu, a to jak stehenního tak lýtkového, je ideální běh v přírodě.
Magda Autor Magda