Jak správně dýchat při běhu?

Úvodní stránkaJak správně dýchat při běhu?
8.říjen 2015 od Magda v rubrikách Nové články, Sport
štítky Česko, Sport, Životní styl
Obliba kondičního běhání se v posledních letech zvyšuje nejen u sportovců, ale také u rekreačních běžců. Běhání přináší, kromě zvýšení fyzické kondice a zlepšení tělesného stavu, také pocit volnosti a svobody. Nemusíte nad ničím přemýšlet, soustředíte se jen na správně zvládnutou techniku běhu a pocit z překonané vzdálenosti. Zejména rekreační běžci mívají občas potíže s dýcháním. Nesprávné dýchání může mít negativní vliv na uběhnutou vzdálenost i pocit z běhu. Jak správně při běhu dýchat a co děláte špatně?

Špatné dýchání se projeví

Na fakt, že při běhu nedýcháte správně, vás upozorní samo tělo. Nejčastěji dobře známým pícháním v boku, které je po chvíli tak nepříjemné, že vás donutí zastavit. A není způsobeno ničím jiným, než špatným dýcháním. Když vás píchá v boku znamená to, že dýcháte jen slabě, povrchově, což tělu prostě nestačí. Je důležité, abyste se naučili dýchat hloubkově. Hlubokému dýchání se také někdy říká břišní dýchání.

Co je břišní dýchání?

Jak poznat břišní dýchání je vlastně velmi jednoduché. Musíte se nadechnout tak hluboce, aby se vám začaly plnit plíce maximálně, vzdmul se hrudník i s břichem. Jen málokdo tak při běhu opravdu dýchá. Hloubkové dýchání zajistí maximální možné okysličení krve v organismu, který je pak schopný zvládat větší zátěž, aniž by došlo k překyselení svalů  nebo k přehřátí organismu.

Stejné intervaly na nádech i výdech

Velmi důležitou oblastí pro správné dýchání při běhu jsou také intervaly nádechů a výdechů. Ty by měly být vždy stejné. Můžeme najít mnoho doporučení, že správný nádech by měl být při běhu na 3 kroky a výdech také na 3 kroky. Vše ale záleží na intenzitě vašeho běhu a kapacitě plic. Přizpůsobte intervaly nadechnutí tak, abyste se nadechli co nejvíce (hloubkově, břišně) a těmto intervalům věnujte i výdech. Uvidíte, že se vám začne běhat mnohem snadněji.
Běhání a dýchání

Nádech nosem, výdech pusou

Tato pravidla se nás všechny snažili naučit již učitelé na základní škole. Ať už při odpočinku, při chůzi nebo při běhu by vždy mělo probíhat nadechnutí nosem a výdech pusou. Pro tělo je to takhle přirozené a při běhu je nutné dělat věci, které jsou pro tělo nejpřirozenější. Jenže velké procento lidí při běhu dýchá výhradně ústy. Přechod z dýchání ústy na dýchání nosem může být velice problematický.

Nezkoušejte to na ostro

Pokud jste zvyklí při běhání dýchat výhradně ústy a chcete se naučit dýchat nosem, aby to vašemu tělu bylo přirozenější, jedná se o krok správným směrem. Musíte ale počítat s tím, že to nepůjde hned. Pokud se totiž rozeběhnete tak, jak jste zvyklí, jen budete místo ústy dýchat nosem, už za pár set metrů zjistíte, že nemáte šanci běh udýchat.   Je zapotřebí dělat postupné kroky. Nejprve se naučit hloubkově dýchat nosem při chůzi a pak pomalu přizpůsobovat rychlost běhu tomu, co jste schopni bez problémů udýchat. Už zanedlouho se pak dostanete na takovou intenzitu běhu, na jaké jste nyní a běhání bude s dýcháním nosem mnohem příjemnější a přirozenější.
Magda Autor Magda