Jak se vyvarovat úžehu a úpalu

Úvodní stránkaJak se vyvarovat úžehu a úpalu
11.srpen 2015 od Magda v rubrikách Nové články, Zdraví
štítky Léto
Léto je v plném proudu. Teploty šplhají po teploměru směrem vzhůru a dosahují historických výšin. Ať už sedíte doma, v práci nebo venku potíte se a zchlazení nenacházíte ani ve stínu. Pomalu se dostavuje bolest hlavy, otupělost a nevolnost. Víte, o čem je řeč? Také jste již někdy zažili takový stav? Léto je sice krásné a všemi oblíbené roční období, ale může být člověku i nebezpečné. Proto je třeba se chránit. Léto s sebou přináší sluníčko, s ním související vysoké teploty a také nepříjemnosti, jako je úpal či úžeh. Jedná se o dva rozdílné stavy, které se často mylně zaměňují nebo spojují v jeden. Proto si pojďme na úvod říci, jaký je mezi úpalem a úžehem rozdíl.

Úpal a úžeh

V letních měsících se častěji setkávám s úžehem. Ten je způsobený dlouhým pobytem na slunci bez nutné ochrany, a to hlavně hlavy (pokrývka hlavy či sluneční brýle). Úpal je na rozdíl od úžehu způsoben porušením tepelné regulace těla, při kterém dojde k přehřívání organismu. Úpal může být způsoben fyzickou námahou, nevhodným oblečením či pobytem v prostředí s vysokou vlhkostí vzduchu.

Jak svoje tělo chránit?

Preventivní ochranou před úpalem či úžehem je dodržování pitného režimu. Proto mějte láhev s pitím vždy po ruce. Pijte hlavně neperlivou vodu. Čajům, slazeným nápojům či kávě se raději vyhněte. Vyvarujte se dlouhým pobytům na přímém slunci. Když už venku budete, tak se chraňte pokrývkou hlavy, slunečními brýlemi a opalovacím krémem. I pobyt v místnosti může být nebezpečný, proto se vyhýbejte přehřátým pokojům. Doma, v kanceláři či v autě si nastavujte klimatizaci. Rozdíl mezi teplotou klimatizace a vnější teplotou by ale neměl přesahovat 10 stupňů. Hlavně se oblékejte přiměřeně a vyvarujte se sportovním aktivitám.

Jak si pomoci při úpalu a úžehu?

Pokud jste úpalu či úžehu nedokázali předejít, bude vás pravděpodobně bolet hlava, pocítíte celkovou slabost a nevolnost. V takovém případě se schovejte doma. Ulehněte do postele a dopřejte si klid. Nevycházejte ven a raději popíjejte chlazené nápoje. S termoregulací vám pomohou i obklady.
Magda Autor Magda