Jak se vyvarovat svalovým křečím při sportu?

Úvodní stránkaJak se vyvarovat svalovým křečím při sportu?
19.červenec 2015 od Magda v rubrikách Nové články, Sport
štítky Sport, Zdraví, Životní styl
Každý sportovec, ať už amatérský nebo profesionální, určitě již alespoň jedenkrát zažil nepříjemný pocit svalové křeče. Tento jev přichází znenadání, je velmi bolestivý, špatně se odstraňuje a postižený sval může po řeči být citlivý a bolet ještě několik hodin. My se dnes na tuto oblast zaměříme poněkud detailněji, probereme si příčiny svalových křečí a představíme si pár tipů, jak jim předcházet. Sportovat bez svalových křečí totiž znamená sportovat bez omezení.

Kde je původ a jaké jsou příčiny?

Nejprve se podíváme na to, jaké jsou vlastně příčiny svalových křečí a co je jejich spouštěčem. Hlavním spouštěčem svalových křečí je nadměrná svalová únava. U netrénovaných sportovců se může jednat o klasické přecenění sil, kdy se snažíte podat větší výkon, než na jaký je vaše tělo připravené. Svaly postupně tuhnou, až se najednou dostanou do bolestivé křeče. Druhým důvodem svalových křečí je nedostatek vitamínů a minerálů v těle, zejména pak hořčíku a dehydratace organismu. Těla bez dostatku hořčíku, vody minerálů jsou ke svalovým křečím mnohem více náchylná, a to i v případě menších zátěží. Dalším důvodem křečí může být i nesprávné držení těla při cvičení a nesprávné provádění cvičení. Pokud nebudete cvičit a posilovat tělo ve správných polohách, můžete mu spíše uškodit, než pomoci.

Dostatek vody a minerálů je základ

Základní prevencí proti svalovým křečím je tedy udržování dostatečného množství vody, minerálů a zejména pak hořčíku v těle. Nastudujte si, která strava má v sobě potřebné vitamíny a zařaďte ji do svého jídelníčku. Velký obsahem hořčíku disponují například datle, jahody, ananas, meruňky nebo jahody. Využívat můžete samozřejmě i doplňky stravy a iontové nápoje.

Velmi důležitý je strečink

Pokud se chcete svalovým křečím vyhnout, tak byste rozhodně neměli podceňovat ani význam strečinku. A to nejen před sportováním, ale i po něm. Strečink před sportováním pomáhá zahřát svaly ještě před samotnou zátěží. Svaly se postupně roztahují a okysličují a při samotné zátěži už nejsou tak náchylné k zatuhnutí nebo k natržení. Velmi důležitý je ale také strečink po sportu. Svaly je zapotřebí postupně uvolňovat. Pokud si po sportu okamžitě sednete, hrozí jejich zatuhnutí. Pokud je ale pomocí strečinku postupně uvolníte, je riziko křečí mnohem nižší.
Magda Autor Magda