Jak přizpůsobit jízdu zasněžené vozovce?

Úvodní stránkaJak přizpůsobit jízdu zasněžené vozovce?
10.leden 2015 od Magda v rubrikách Auto-Moto, Nové články
štítky Auto, Česko, Cestování, Lyžování, Zima
Sníh a mráz přišli v letošní zimě poněkud později, ale opět nečekaně a s velkou intenzitou. Stejně tak, jako přibylo sněhu na vozovkách, přibyl i počet dopravních nehod na silnicích. Drtivá většina těchto nehod je ovšem způsobená tím, že řidiči dostatečně nepřizpůsobily styl jízdy stavu silnice. Skoro každá silnice je i v zimě sjízdná, jen je potřeba vědět základy bezpečné jízdy. A právě ty si představíme v dnešním článku, abyste se vy nestali obětí vlastní chyby na ledovce nebo na sněhu.
  • Ze všeho nejdůležitější je snížit rychlost. Obecně se uvádí, že na zasněžené nebo namrzlé vozovce je potřeba snížit vaší standardní rychlost alespoň o 20km/h. Tam, kde jste zvyklí jezdit 90km/h raději zpomalte na 70km/h. ve městě je vhodné snížit rychlost na 40km/h. důvodem je samozřejmě mnohem delší brzdná dráha.
  • Dejte si pozor také na skryté náledí. I když se vozovka na hlavních tazích může zdát jen mokrá, jsou místa, kde to může být jinak. Třeba na úsecích, kde je silnice v lese. Na otevřených silnicích se o rozmrznutí sněhu postará slunku. V lese je po většinu dne stín, takže pro skryté náledí ideální podmínky. A pozor také na mosty. Na rozdíl od klasické vozovky mosty mohou promrzat i ze spodní strany.
  • Jízda do kopce na nejvyšší možný stupeň. Při nižších stupních je automobil stále ve vysokých otáčkách a hrozí větší riziko prokluzování kol. Vyšší stupeň převodu tomuto problému zabrání.
  • Z kopce brzdit motorem. Šlapat na sněhové silnici na brzdu je vždy ošidné. Zejména pak, když jedete s autem z kopce. I malé sešlápnutí brzdy může vést k nekontrolovatelnému smyku. Při jízdě z kopce a obecně při jízdě na zasněžené vozovce je tedy vhodné auto brzdit pomocí motoru. Tedy podřazováním na nižší rychlostní stupeň.
  • Myslete na to, že už samotné očištění auta od sněhu má významný vliv na snížení pravděpodobnosti dopravní nehody. A to nejen té vaší, ale také ostatních řidičů. Automobil není tank, takže nestačí mít jen malý průzor u řidiče. Perfektně očištěna by měla být všechna okna na automobilu od sněhu i ledu. To samé platí i pro zrcátka a světla. Jen málo řidičů věnuje pozornost očištění přední kapoty. Při nabrání určité rychlosti z přední kapoty létá sníh přímo na čelní okno auta, což výrazně sníží viditelnost. Ještě méně řidičů se pak zdržuje očištěním střechy automobilu. Odlétající sníh ze střechy pak snižuje výrazně viditelnost vozidla za vámi. Když pak vy zabrzdíte, vůz za vámi to díky snížené viditelnosti nemusí včas zaznamenat a srážka je na světě.
V dalším článku jízdy na zimní vozovce si rozebereme, co dělat v případě smyku!
Magda Autor Magda