Jak poznat, že brzdy na autě už dosluhují?

Úvodní stránkaJak poznat, že brzdy na autě už dosluhují?
4.únor 2015 od Magda v rubrikách Auto-Moto, Nové články
štítky Auto, Hory, Zima
Z hlediska bezpečnosti vozidla při jízdě je brzdová soustava jedním z nejdůležitějších komponentů celého automobilu. Když si nemůžete být jistí, že šlápnete na brzdu a auto bude okamžitě zastavovat, je to vždy problém. Je zapotřebí pravidelně kontrolovat stav brzdových kotoučů. K tomu, abyste poznali, že brzdám už pomalu končí jejich životnost a nemůžete se na ně plně spolehnout, ale nemusíte nutně lézt pod automobil a kontrolovat jejich stav. Pomohou vám k tomu i jízdní vlastnosti samotného vozidla. Jak odhalit chátrající brzdy na jízdních vlastnostech si nyní představíme.

Poznáte i podle sluchu

Zkuste si někdy za jízdy zeslabit rádio na minimum a zaposlouchejte se do zvuku, který vydává automobil při brzdění. Zejména pokud se jedná o nepříjemný skřípot, měli byste být na pozoru. Jednat se může o opotřebení destiček, poškození protihlukové podložky pokrývající nosnou desku brzdové destičky, nebo zasekávající se brzdový třmen.

Větší vibrace volantu

Jako další příznak špatné brzdové soustavy jsou zvýšené vibrace volantu při brzdění. Z důvodu nerovnoměrného opotřebení brzdového kotouče dochází k vibraci brzdové soustavy, která se přenáší až do volantu. Tyto deformace mohou být způsobeny například přehřátím brzd.

Při brzdění táhne auto ke straně

Pokud zjistíte, že při brzdění najednou váš automobil začne výrazněji táhnout k levé nebo pravé straně, i to je problém s brzdami. Konkrétně se jedná o znečištění destiček olejem nebo mazivem omezujícím brzdnou účinnost.

Dlouhý zdvih pedálu

Tomuto jevu se říká houbovitý odpor pedálu. Brzdový pedál je třeba zašlápnout mnohem větší silou, abyste dokázali docílit požadovaného brzdného efektu. Na vině může být brzdová kapalina ve špatném stavu, nebo jsou netěsné či bobtnají brzdové hadice a u bubnových brzd mohou být nesprávně seřízeny brzdové čelisti.

Kotouč s vydřeným povrchem

Tento jev se projevuje nejčastěji u automobilů, které byly dlouhodobě odstavené. Na povrchu kotouče se vytvoří koroze. Pokud například kupujete automobil z bazaru, kde stojí už přes půl roku, může mít tento problém. Koroze na destičkách ale může vznikat i u řidičů, kteří zásadně v zimním období nejezdí a automobil nechávají jen uskladněný. Koroze se dá odstranit několikanásobným jemným sešlápnutím brzdy, tedy třením. Je ale nutné na začátku jízdy myslet na to, že brzdová soustava vlivem koroze nemá ještě stoprocentní účinnost.
Magda Autor Magda