Jak bojovat s únavou?

Úvodní stránkaJak bojovat s únavou?
23.listopad 2015 od Magda v rubrikách Nové články, Sport, Zdraví
štítky Zdraví, Životní styl
Máte pocit, že i po dobře strávené noci s průměrnou dobou spánku se vám nepodařilo vaše tělo nastartovat do provozního režimu a celý den jste unavení, zíváte a už se vidíte zpátky v posteli? Vstanete, jste plní energie, ale ta z vás rychle vyprchá a už v polovině dne jste zralí na hodinového šlofíčka? Nejste schopni se soustředit, udržet myšlenky nebo vás všechno bolí a tlačí? Všechny tyto podoby může mít únava. Jak s ní bojovat a nepodléhat jí tolik? Na to se des podíváme.

Musíte rozlišit, zda se jedná o přirozenou únavu

Ze všeho nejdříve musíte rozlišovat, zda se jedná o únavu přiměřenou nebo nepřiměřenou. Každé tělo má své výkonnostní hranice a pokud je začnete překračovat tělo se brání právě zvýšenou únavou. Po skončení náročného pracovního dne je únava naprosto běžná. Přijít může dokonce i v průběhu dne a to v případech, kdy je pracovní nasazení mnohem vyšší než obvykle. Pokud musíte v práci řešit nečekaný problém a ještě do toho dělat svou normální pracovní náplň unavíte se mnohem rychleji. I stres totiž může zapříčinit pocit únavy. Jak s únavou tedy bojovat?
Jak bojovat s únavou?

Základ je ve stravování

Základním předpokladem pro boj s únavou je dodržování správného životního režimu a jídelníčku. Strava by měla být vyvážená a pestrá. Proti únavě velmi pomáhají vitamíny C, A, E a skupiny B, vápník, hořčík zinek a železo. Tyto látky je možné doplňovat ve formě doplňků stravy, ale samozřejmě mnohem lepší je konzumace potravin s vysokým obsahem zmíněných látek. Je nutné i dodržování pitného režimu. Soustřeďte se především na dostatek čisté vody.

Nepřepínejte se

Velmi častým problémem také je nadměrné zatěžování organismu, kdy se zcela záměrně přepínáte. Velmi častým pomocníkem v těchto chvílích na zahnání pocitu únavy jsou energetické drinky. S těmi sice únavu zaženete a tělo začne na chvíli pracovat výkonněji, ale z dlouhodobého hlediska se konzumace těchto nápojů nedoporučuje. Každý den byste měli odpočinkem a spánkem strávit 7-9 hodin. Spánkový deficit se vždy projeví, stejně tak, jako přechozená chřipka.

Naučte se relaxovat

Velmi důležitý je v oblasti únavy také odpočinek. Ale pozor. Odpočinek nemusí vždy znamenat jen sezení na gauči s koukáním na televizi. Každému z nás vyhovuje jiný druh odpočinku. Někdo preferuje aktivní odpočinek, jiný zase pasivní. Každý z nich je při správném provedení potřebný. U aktivního odpočinku se jedná především o sport, u kterého zapomenete na stres i únavu. Po sportu si dáte teplou sprchu, tělo se uvolní a je čas na relaxaci. Pokud preferujete pasivní odpočinek, naučte se naplno relaxovat. Ideálním stavem je, když se nebudete na nic soustředit a jen v klidu sedět. Pusťte si například relaxační muziku, zapalte vonné svíčky a nechte smysly, ať pracují za vás.
Magda Autor Magda