Hrách Vám dodá minerály

Úvodní stránkaHrách Vám dodá minerály
18.červen 2018 v rubrikách Hobby a zahrada, Zdraví
štítky Zdraví, Výživa

Taky si každý rok necháte naklíčit hrách a sázíte jej na zahrádku? My máme hrách tak moc rádi, že si ho sázíme i na balkón a troufnu si tvrdit, že kdybychom balkón neměli, tak bychom si ho snad i s těma tyčkama dávali za okno místo kytek. Takový my jsme hrachomlsouni. 

HRÁCH SETÝ 

Hrách je jednoletá bylina, která se již v dávných časech vyskytovala snad všude na světě. Na jaře kvete bílými květy, ze kterých v létě dozrávají zelené lusky. Pěstovali ji jak Římané, tak i Řekové a často bývala součástí jídel i u chudých lidí, a to především díky bílkovinám nahrazujícím maso. 

Zralá semena však obsahují nejen bílkoviny, ale také cukry, vitamíny skupiny B a různé minerální látky (draslík, vápník, fosfor, sodík, železo, …), které jsou tím hlavním důvodem, proč se hrách nechává před vařením namočit nebo naklíčit.
Nezralý hrášek je ale také bohatý na vitamíny, v tomto případě se jedná o vitamíny A, B, C. 

Hrách je skvělou surovinou pro diabetiky, vegetariány i makrobiotiky. Jeho naklíčená semena jsou velmi dobrým zdrojem bílkovin i minerálů. Z tohoto pohledu dokáže bezpečně nahradit maso. 

Jak správně klíčit luštěniny?

Klíčit můžete nejen hrách, ale také čočku, mungo fazole nebo cizrnu. Nasypte je do sklenice, zalijte studenou vodou a nechte přes noc bobtnat v lednici. Ráno slijte, propláchněte a nechte stát na světlém místě na okně. Takto proplachujte luštěniny čistou vodou 2x až 3x denně , za jeden až tři dny se na nich jistě objeví klíčky. 

Pozor, lušteninami se můžete i předávkovat, dodržujte Pravidlo jedné hrsti: Každý, kdo nechce, aby ho bolelo břicho, může sníst jen takové množství luštěnin, kolik se mu vejde do hrsti. 

Druhy použití:
Hrách není moc známý jako léčivá rostlina, ale v kuchyni by neměl chybět. Jistě znáte velké množství receptů, kde se hrách přidává do jídla, já mám snad nejraději hrachovou polévku. Na jednu z nich jsem pro vás našla recept: 

Budulínkova hrášková polívečka

Potřebujeme 1,5 hrnku zmrazeného zeleného hrášku, trochu másla, 1 malou na jemno nakrájenou cibuli, 2 l vody, sůl, 1 lžíci sušeného ovesného mléka, 1-2 prolisované stroužky česneku. 

Bylinky (mátu, ke které můžeme přidat saturejku, tymián, bobkový list, majoránku, petrželku nebo bazalku) svážeme do svazku a vaříme společně s hrachem, prolisovaným česnekem a cibulí asi 20 minut v neosolené vodě (můžeme použít hrách zmrazený nebo 2/3hrnku hrachu suchého neloupaného, který necháme naklíčit nebo namočíme do vody den předem). Z bylinek můžeme použít ty, které máme nejraději,lze nahradit i sušenými. 

Po dvaceti minutách vytáhneme bylinky, polévku rozmixujeme a přecedíme, abychom odstranili slupky hrachu. Zjemníme mlékem, přidáme máslo a dosolíme. Do polévky můžeme na závěr přidat čerstvá vyloupaný hrášek (může být i mražený) povařený zvlášť asi 10 minut v trošce vody. 

Maminky, luštěnin se nemusíte bát!

V malém množství je lze jíst jak v těhotenství, tak i při kojení. A navíc např. taková čočka obsahuje velké množství látek, které vaše tělo v těhotenství určitě ocení a zároveň je dobrou prevencí proti rakovině tlustého střeva. Špatnou stravitelnost lze vylepšit vařením společně s bylinkami proti nadýmání: saturejka, majoránka, kmín, máta, bazalka, dobromysl, tymián, mateřídouška nebo česnek. 

Nezapomeňte tedy, že naklíčený hrách nám dodá všechny potřebné vitamíny a minerály nejen v předjaří, ale také v zimě, kdy jimi můžeme podpořit naši obranyschopnost a lépe se tak vypořádat s různými bacily.