Co dělat, když na vás za volantem jde spaní?

Úvodní stránkaCo dělat, když na vás za volantem jde spaní?
27.únor 2016 od petr v rubrikách Auto-Moto, Nové články
štítky Auto, Cestování, Pozornost, Únava
Každý řidič už tuto situaci jistě někdy zažil. Oči pomalu začínají pálit, víčka pomalu ochabují a klesají a celým tělem začíná stále více proudit únava a pocit ospalosti. Jedná se o zcela logický stav, protože i řízení auta nenamáhavé jak na fyzičku, tak na pozornost a psychiku. Nelze provádět dlouhodobě bez přestávek. I profesionální řidiči mají ze zákona stanovené povinné přestávky. Existuje hned několik tipů, jak s únavou za volantem bojovat a jak pocit spánku oddálit. Jaké to jsou?

Když únava teprve přichází

Fáze únavy za volantem je třeba nejprve rozdělit do několika fází. V první fázi většinou začínáte zívat, cítíte lehkou ztuhlost svalů a občasnou ztrátu koncentrace. V takových případech zkuste jednoduchá řešení. Vezměte si bonbon nebo žvýkačku. Cucání bonbonu a žvýkání žvýkačky udržuje mysl ve střehu. Dobré také je zvýšit frekvenci pití tekutin. Udržet mysl ve střehu se dá také zpíváním. Vozte si v autě nahrávky svého oblíbeného interpreta a zpívejte u řízení písně. Nesmíte ovšem zpěv tak prožívat, abyste zapomínali řídit. Některé studie dokonce udávají, že nejlepší hudbou do auta proti spánku je klasické country. Naopak se nedoporučuje klasická hudba, která má tlumivé účinky.

Když se oči opravdu zavírají

Druhou fází únavy za volantem je stav, kdy cítíte, že oční víčka opravdu těžknou a vaše pozornost na jízdu rapidně klesá. V takovém případě je zapotřebí zastavit vůz na nejbližším možném místě. Auto zaparkujte, vypněte motor a dopřejte si malou přestávku. Ze všeho nejdříve byste se měli snažit rozproudit zatuhlé svaly. Projděte se, udělejte si klidně pár dřepů a třeba se proběhněte na parkovišti u benzínové stanice. Krev začne v těle rychleji proudit a měl by odcházet i pocit únavy. Když nepomůže ani zahřátí organismu, dejte si prostě pauzu a alespoň na 10 minut si lehněte do auta a zavřete oči. 10 minut spánku v autě je lepší variantou, než několik týdnů v nemocnici (v lepším případě) následkem mikrospánku.

Káva a energetické nápoje ano či ne?

Velké procento řidičů si myslí, že pocit únavy hravě překonají konzumací kávy nebo v současnosti populárních energetických nápojů. Myslete ale na to, že káva má povzbudivé účinky jen na několik minut. Povzbuzující kofein z těla rychle vyprchá. U energetických drinků je situace podobná. Navíc nejsou zcela zdravé pro lidský organismus a při konzumaci nadměrného množství mohou mít dokonce tlumivé účinky. Ideálním nápojem na dlouhé cesty je čaj. I čaj má povzbudivé látky, které zabraňují spánku a únavě. Jejich nástup sice není tak rychlý, jako v případě kávy nebo energetických nápojů, ale o to déle jsou povzbudivé látky do těla z čaje uvolňovány.
petr Autor petr