Chytrá malá hlavička

Úvodní stránkaChytrá malá hlavička
8.únor 2018 od Dee v rubrikách O dětech
štítky děti, Vzdělání, učení

Věděli jste, že se děti rodí s dvojnásobným počtem synaptických spojení mezi neurony než mají jejich rodiče? Miminko přichází na svět s přibližně 100 miliardami neuronů a tento počet se nemění. Co se však mění, je počet spojů mezi jednotlivými neurony. Právě kvůli nim je velmi důležité poskytnout dítěti již v raném dětství dostatek podnětů, díky kterým se neurony propojí a tím se podpoří rozvoj jeho mozku. 

Věděli jste, že hmotnost mozku se s věkem zvyšuje, zatímco počet synapsí klesá? Proto mají děti větší počet spojení než dospělí. 

Zajistit dětem v určitém období dostatek informací a stimulů, aby mozek propojil co nejvíce neuronů je úkolem hlavně nás rodičů. V Americe tomuto období říkají “okno příležitostí”. Je to období (do dvou let dítěte), kdy se nejvíce rozvíjí jeho emoční a sociální rozvoj. Potřebuje především mámu, tátu, sourozence a také přívětivý domov plný lásky. 

Pokud máte obavy, že jste právě do dvou let jeho věku něco zanedbali, nemusíte mít strach, celkový vývoj mozku dítěte probíhá do 6ti let věku. U předškolních dětí je už nutné zaměřit se více na složitější myšlení. Děti by měly být samostatnější v plánování i v hledání výsledků různých logických hádanek. Zkuste si s nimi občas zahrát některé stolní hry podporující paměť, postřeh nebo již dříve zmíněné logické myšlení. Z mé zkušenosti doporučuji zaměřit se na tzv. smart games, skvělé jsou hry od Mindoku, hra Doubble, Brainbox, pexesa, různá puzzle, nestárnoucí lego, atd. 

Důležité je snažit se zachytit to, co děti baví, dát jim prostor a nabídnout další možnosti, jak danou schopnost zdokonalit. 

Právě v této oblasti by nám měly pomoci kroužky. V případě jazyka bylo prokázáno, že se dítě víc není schopno naučit než v období od dvou do deseti let. Otázkou ale je, kolik takových kroužků by dítě mělo navštěvovat a jestli některé jeho vývoj spíš nebrzdí tím, že mu ubírají čas na hraní. Jsou děti, které na kroužcích tráví tolik času, že jim potom dělá potíže tvořit něco o samotě, aniž by je někdo řídil. 

Přístupy rodičů se mění. Některé maminky využívají nabídky mateřských center, jiné to berou postaru a užívají si svou ratolest hlavně doma. A pak je tu skupinka IT rodičů, kteří je zabaví pomocí chytré destičky a mají vystaráno.

To vše má významný vliv na počet již dříve zmíněných synaptických spojení a věřte mi, že podle testů selský rozum nad tabletem jasně vede. Ostatně sami se můžete přesvědčit o vývoji vašeho dítěte pomocí výsledků, které ukazuje jeho motorika a řeč v období, kdy mají nastoupit povinnou docházku. 

Mnoho z nás se moderním technologiím těžko ubrání, i já mám kolikrát výčitky svědomí, když vidím, že B. hraje už zase nějakou hru na tabletu, ale pořád si říkám, že když to “spravedlivě naředíme” a pohlídáme, aby dělala i jiné věci a ráda chodila ven, tak to snad bude dobré.

My maminky se stále učíme, a od svých dětí asi nejvíc. Pamatuji si, že se svou první dcerou jsem navštěvovala jeden kurz za druhým. Pořád jsme někam běhaly a jezdily. Když na to teď koukám zpětně, většina aktivit byla zbytečná. Neříkám, že není dobré děti učit básničky, písničky a koordinovaný pohyb ve společnosti jiných miminek a maminek, ale některé aktivity klidně mohou počkat- dítě se je v klidu naučí později. 

Podstatné je vědět, co v kterém věku dítěti nabídnout, abychom ho neodradili tím, že mu daná činnost ještě nepůjde. 

Sledujte vaše dítě, všímejte si v čem se cítí si být jisté, co ho baví, k čemu se rádo vrací a co by chtělo dělat pořád dokola. Jakmile to najdete, můžete ho začít směrovat určitým směrem např. k hudbě, ke sportu, ke kreativitě … Jen ho nenuťte, abyste o jeho zájem spíše nepřišli.

Dee Autor Dee