Benzín, nafta nebo LPG?

Úvodní stránkaBenzín, nafta nebo LPG?
14.červenec 2015 od Magda v rubrikách Auto-Moto, Nové články
štítky Auto
Jaký pohon pro auto vybrat? Pokud plánujete nákup nového automobilu, bude pro vás otázka jeho pohonu jistě jedním z hlavních témat, tedy alespoň by měla být. A nezáleží na tom, zda budete pořizovat nový vůz, nebo ojetý vůz z bazaru. Mezi hlavní druhy pohonu se řadí benzínové motory, naftové motory a také plynové motory s pohonem na LPG. Každý z nich má své přednosti, ale i zápory. Jednotlivé pohony pro automobily je zapotřebí porovnávat z několika hledisek a na základě vašich konkrétních požadavků se rozhodnout pro ten správný.

Vyplatí se počítat

Před nákupem samotného vozu a výběrem pohonu se rozhodně vyplatí počítat a přemýšlet. Unáhlené a nepromyšlené rozhodnutí můžeme vliv na vaši spokojenost s vozem a především na výdaje. Důležitá je intenzita využívání automobilu, množství najetých kilometrů a také to, kolik financí chcete do vozu investovat. Nyní si každý pohon obecně popíšeme, abyste se mohli lépe rozhodnout, který pro vás bude lepší.

Benzín je klasika

Největší podíl na tuzemském automobilovém trhu mají automobily s benzínovým pohonem. Benzín je tedy považován, za klasický druh paliva, který se hodí pro každého. Jejich cena není nijak vysoká, ale rozdíl můžete najít ve spotřebě automobilu. Benzínové motory většinou nejsou schopné zajistit dostatečný výkon v nižších otáčkách. Proto je zapotřebí častěji podřazovat, dostávat automobil do vysokých otáček, což se logicky promítne i v oblasti spotřeby. Na kratší vzdálenosti je ale benzínový motor ideální volbou.

Nafta pro dlouhé a pravidelné cesty

Pokud víte, že každý den s automobilem ujedete 200 a více kilometrů v náročném kopcovitém terénu, už se rozhodně vyplatí přemýšlet nad dieselovým motorem. Ten je totiž schopný držet vysoký výkon i v nízkých otáčkách a spotřeba tak výrazně klesá. Už dávno není pravidlem, že by dieselové motory byly přehnaně hlučné při startování a při jízdě. Hlučností se v současnosti téměř vyrovnají benzínovým motorům. Je zde ale výrazný rozdíl v ceně, při porovnání s benzínovými motory. Pořizovací cena automobilů s dieselovými motory je podstatně vyšší. Pro vývoj a výrobu těchto motorů je zapotřebí více materiálu a složitější technologie. Motory jsou také výrazně těžší, což pocítí i brzdová soustava a tlumiče.

Plyn je nejlevnější, ale zabírá místo

Motor, poháněný LPG, je při porovnání s dieselovými a benzínovými motory, jednoznačně ekonomicky nejvýhodnější, alespoň co se týče spotřeby. Spotřeba je nízká, automobil tichý, ale přeci jen pár záporů také najdeme. U auta je nutná přestavba a vytvoření místa pro plynovou bombu. Ta se většinou dává do kufru a majitelé aut s LPG pohonem tak přichází o podstatnou část úložného prostoru. Zatímco benzínové stanice jsou prakticky v každém městě, s doplněním plynu je to složitější. Navíc mají auta na LPG některá omezení, například by neměly parkovat v podzemních garážích. V současnosti se také vysokým tempem rozvíjí kategorie hybridních automobilů s elektropohonem. Této oblasti se ale budeme věnovat samostatně, v některém z našich následujících článků.
Magda Autor Magda