Během pro zdraví a krásu

Úvodní stránkaBěhem pro zdraví a krásu
22.září 2014 od Radush v rubrikách Sport
štítky Sport, Zdraví
V jednoduchosti je kouzlo. Právě touto formulkou lze shrnout výhody běhu, kvůli kterým si tato aktivita získává stále více příznivců. Je pouze na Vás kdy, kolik času a jak často se mu chcete věnovat. Prostě jen jednoduše vezmete tenisky a vyrazíte. Běh je ideální variantou, pokud je Váš hlavní cíl shodit přebytečné kilogramy. Je jedním ze sportů, při kterých se spaluje nejvíce kalorií. Jejich konečný odečet závisí na uběhnuté délce a tempu. Proto, abyste efektivně spalovali, je užitečné znát a také dodržovat během pohybu svou ideální tepovou frekvenci. Na trhu je v dnešní době nespočet měřičů tepových frekvencí, takzvaných sporttesterů. Mezi nejdůležitější faktory, které optimální frekvenci ovlivňují, patří věk a trénovanost. Abychom mohli určit tu ideální, musíme znát maximální tepovou frekvenci, která se vypočítá dle prostého vzorečku: 220 – věk. Optimální tepová frekvence je zhruba 50 až 60% z té maximální. Například u člověka ve věku 30 let se tedy rovná frekvenci okolo 120 tepů za minutu. Běh také posiluje srdce a dokonce může pomoci snížit hladinu cholesterolu v krvi. Během pohybu dochází k formování svalů, proto tato aktivita tvoří základní součást tréninku všech profesionálních sportovců. Výhody přináší běh nejen po stránce fyzické, ale i té psychické. Dochází při něm ke zpracovávání adrenalinu, který se vlivem stresu v člověku hromadí. Je to právě adrenalin, který měl již od pravěku v člověku zvýšit výkonnost při útěků před nebezpečím. V dnešní době nemáme před napjatou situací často kam utéct, a proto se v těle hromadí stres, který je příčinou mnoha zdravotních potíží. Před tím, než začnete konzumovat první uběhnuté kilometry, si však pořiďte kvalitní obuv. Předejdete tak problémy s klouby. Pokud jste opravdovým začátečníkem, vyberte si obuv, s velmi dobře odpruženou patou. Nejste – li si jistí, navštivte specializovaný obchod, kde Vám školený personál poradí s výběrem šitým Vám na míru. Nepodceňte ani volbu ponožek. Nejlepším materiálem je bavlna v kombinaci s některým umělým vláknem. Z důvodu ochrany Achillovy paty by měly dosahovat nejméně nad kotník. Zhruba 10 minut před během si dopřejte takzvaný strečink, při kterém si zahřejete tělo. Správné protažení namáhaných svalů je důležité i po doběhnutí. Pro začátek zvolte spíše kratší trať a pomalejší tempo, které by Vám dovolilo zůstat ve výše popsané ideální tepové frekvenci. Postupem času můžete přidávat. Důležitou součástí je i správné dýchání. Vyhnete se tak známému píchání v boku. Odborníci doporučují sledovat rytmus, při kterém se dodržuje určitý poměr mezi výdechem a nádechem. Nejčastěji zkušenější běžci dýchají již podvědomě v rytmu 2:2. Při pomalejším tempu je možný i poměr 3:3 nebo 4:4. Správným dýcháním zvyšujete Vaši výkonnost a i urychlujete spalování. Jiným pravidlem pro správné tempo pro spalování je, že byste měli při běhu bez problémů mluvit a nezadýchat se. Pokud je Vašim cílem hubnutí, doporučuje se běhat zhruba 3 až 4 krát týdně. Vždy dodržujte pitný režim a dbejte, aby součástí Vašeho jídelníčku byla pestrá strava bohatá na vitamíny a také bílkoviny. V opačném případě by mohlo dojít k tomu, že nebudete spalovat tuky, ale vlastní svaly. V případě, že Vás ani na konci tohoto článku běh neoslovil, v dalších článcích si představíme jiné pohybové aktivity a pomůžeme najít pro Vás tu pravou.
Radush Autor Radush