4 základní typy jízdních kol

Úvodní stránka4 základní typy jízdních kol
24.březen 2015 od Magda v rubrikách Nové články, Sport
štítky Cyklistika, Sport, Životní styl
Cyklistika patří k nejoblíbenějším sportům nejen u nás, ale celosvětově. Může být provozována jak na rekreační, tak na profesionální úrovni. Na své si přijdou zastánci všech stylů jízdy, od upravených cyklostezek a rovinatých tras, až po milovníky toho pravého adrenalinu, kteří za cyklistikou vyráží do volného terénu a lesních cest. Vždy je ale nejdůležitější mít pro zvolený typ jízdy to správné kolo. Poradíme vám, které kolo je to pravé pro vás. Základní druhy jsou 4 a dnes si je všechny popíšeme.

Silniční kola

Silniční kola jsou svou konstrukcí určena pro jízdu na upravených asfaltových a betonových zpevněných cestách bez výmolů. Pro jízdu na silnicích a na okruzích jsou upraveny i ráfky a pláště kol. Jsou velmi úzké a mají hladký povrch. Hladký povrch plášťů je především pro minimální odpor při jízdě. Konstrukcí se silniční kola řadí k nejlehčím. Rozhodně nejsou určena pro jízdu v terénu.

Treková kola

Treková kola jsou dalším druhem jízdních kol, které jsou určené především pro jízdu na silnicích a upravených cestách. Nejsou vybavena tlumiči, ale malý výmol na cestě ještě zvládnou přejet. Oproti silničním speciálům mají mohutnější konstrukci, větší průměr ráfků, a jsou těžší. Určena jsou spíše pro rekreační jezdce, zatímco silniční kola jsou pro zkušené a pravidelné cyklisty. Treková kola se také vyrábí, jako elektrokola.

Krossová kola

Krossová kola jsou v posledních letech jednoznačně nejoblíbenějším druhem kol pro širokou veřejnost a zejména pro mladší populaci. Jsou totiž označována, jako univerzální. I přes širší průměry ráfků a velký vzorek kol jsou pohodlná i pro jízdu na silnicích. Díky tlumičům a robustní konstrukci ale zvládnou jezdit i po neupravených terénech bez větších problémů. Každý den tak vlastně můžete měnit styl jízdy a prostředí.

Horská kola

Horská kola jsou určena přímo pro freeride jízdy, tedy jízdy v neupravených terénech a v lesních cyklostezkách. Ráfky a pláště jsou opravdu mohutné, stejně tak jako celá konstrukce jízdního kola. Jízdu na silnici si ale na horském kole zcela protrpíte, na ní totiž není vůbec určeno. Nejčastěji se vyrábí v celoodpruženém provedení.
Magda Autor Magda